Brotacelul Plimbaret
Home Regiuni Geografice Județe Orașe Statistici Călătorii Contact
  Tipareste pagina curenta

 

Prezentarea orașului Constanța

Județ: Constanța Site-uri utile:
Primaria Constanța
Regiunea geografică: Dobrogea
Populație: 283 872 loc (locul 5)
Recensământ: 2002
Suprafață: 167 km2 (locul 27)
Densitate: 1 822 loc/km2 (locul 19)
Altitudine: - m. (locul - )
Atestare documentară: - (locul - )
Latitudine: 44 grade 10' 24"
Longitudine: 28 grade 38' 18"
Localități: Mamaia, Palazu Mare
Primar: Radu Ștefan Mazăre
 
Constanța este cel mai vechi oraș locuit din România. Este un important municipiu și un centru cultural, economic și social de referință. La 1 ianuarie 2008 populația a fost de 303,7 mii de locuitori. Zona metropolitana Constanța este a doua din România ca număr de locuitori, după București, cu aproximativ 550 000 locuitori Este cel mai mare port din bazinul Mării Negre și al patrulea din Europa, cu perspectiva de a deveni al doilea ca mărime, după Rotterdam. Constanța este capitala județului Constanța, cel mai mare oraș din întreaga Dobroge și din Regiunea de dezvoltare Sud-Est. Constanța a fost fondata sub numele de Tomis, în urma colonizării grecești a Pontului Euxin de către coloniști greci din Milet în secolele VII-V î.Hr. Tomis („locul tăierii”) este o referință la legenda lui Iason și a navei Argo: Iason îl luase ostatic pe fiul regelui Colhidei (Georgia de azi) și fugărit fiind de acesta, poposi în peninsulă, ucise baiatul și răspândi bucățile ca să-l întârzie pe rege, ce trebui să le caute și să le adune pentru funeralii.

Geografie Constanța


Localizare Constanța


Orașul se află în sud-estul României, având ieșire la Marea Neagră. Constanța se află într-o zonă lagunară în partea de nord-est și de est, ușor deluroasă în partea centrală și de nord și de câmpie în sud și vest, având coordonatele: Suprafața teritoriului administrativ este de . În această suprafață nu este inclusă și suprafața portului care are , totalul în acest caz fiind de .
Portul Constanța este principalul port al României la Marea Neagră si al patrulea ca suprafață din Europa, având (uscat și acvatoriu).
La limita de nord a orașului se situează stațiunea Mamaia, plaja întinzându-se pe o lungime de orientată spre est. Din punct de vedere geografic stațiunea Mamaia este o lagună. Din punct de vedere administrativ Mamaia este un cartier al municipiului Constanța. Orașul Constanța este lipit în partea lagunară de nord prin stațiunea Mamaia de orașul Năvodari, în partea deluroasă de nord-nord-vest prin cartierul Palazu Mare de orașul Ovidiu, iar în partea de sud prin portul Constanța Sud de comuna Agigea.

Ape Constanța


O mare parte din suprafața orașului se află într-o zonă lagunară, având lacul Siutghiol ("Ghiolul Mare" în folclorul local, sau lacul Mamaia în limbaj turistic) în nord și lacul Tăbăcărie ("Ghiolul Mic" în folclorul local) în est-nord-est. Constanța se află practic pe o insulă, municipiul fiind mărginit la nord-vest și nord de Canalul Poarta Albă-Midia-Năvodari, la est de Marea Neagră, iar la sud și vest de Canalul Dunăre-Marea Neagră.
Deși la suprafață orașul nu are nicio sursă de apă curgătoare, în subteran situația este spectaculoasă. Pe sub Constanța trece un fluviu subteran (Acviferul Jurasic - Superior - Barremian în limbaj de specialitate) care curge cu 2 metri pe zi din direcția sud-vest spre nord-est și al cărui debit îl depășește cu mult pe cel al Dunării, fiind cel mai important zăcământ de apă potabilă din România. Toată apa potabilă furnizată populației orașului este extrasă prin câteva zeci de puțuri din acest enorm acvifer subteran și numai consumul industrial se face din sursa de suprafață "Galeșu" aflată pe Canalul Poarta Albă-Midia-Năvodari. Din acest motiv municipiul Constanța nu s-a aflat niciodată în situația de a restricționa consumul de apă potabilă, chiar și în vârf de sezon turistic, pe caniculă sau secetă prelungite.

Economie Constanța


orașul având serviciile, comerțul, sectorul construcțiilor și cel al transporturilor foarte dezvoltate. De asemenea în Constanța sunt înființate cele mai multe firme din România. În Constanța se află cel mai mare port maritim din țară și de la Marea Neagră și al patrulea din Europa: Portul Constanța. Traficul de containere din port se dublează de la an al an. În cadrul Portului Constanța funcționează și Șantierul Naval Constanța (SNC). Deși puterea economică a municipiului Constanța stă în numărul mare de mici companii din servicii, comerț și transporturi, structura economiei fiind întocmai ca în marile orașe din statele dezvoltate ale UE, se pot enumera câteva mari companii care au sediul în oraș, fără a menționa multe altele, unele de foarte mare calibru, care au activități pe teritoriul Zonei Metropolitane Constanța: Dobrogea SA, Argus SA, SOCEP SA, Oil Terminal SA, Convex SA, Dubai Ports World, RAJA SA, Congaz SA sau Chimpex SA.

Construcțiile Constanța


Sectorul construcțiilor traversează un adevărat boom în Constanța, ritmul fiind impresionant, apar noi cartiere pe harta orașului, unele de vile, altele de blocuri cu înălțimi variind între 4 și 60 de etaje, noi centre comerciale, un spital regional, hoteluri, sedii de birouri. În anul 2006, conform companiei poloneze de consultanță imobiliară REAS, ritmul construcțiilor de locuințe în Constanța a fost de trei ori mai ridicat ca în București, volumul raportat la numărul de locuitori. Chiar daca numele noilor cartiere sau ansambluri rezidențiale sunt exotice; Mamaia Summerland, Spectrum Residences, Mamaia Beach Residential, Tomis Plus Residences, Neocity Residences, Flamenco Residences, Central Apartments, Sunrise Residences, Solaris Tower, șantierele sunt o realitate și o prezență cotidiană în oraș. Multe alte șantiere ale dezvoltatorilor imobiliari se află în lucru pe teritoriul Zonei Metropolitane Constanța. Nu în ultimul rând, se cuvin remarcate și cele trei șantiere aflate în diferite stadii de execuție ale viitoarelor noi mall-uri ce vor apărea începând cu aprilie 2008 și pană în 2010 în Constanța; City Park Mall of Constanța, între timp finalizat, Trident Plaza Mall,Polus Center Mall și Shopping Park Mall, o clădire comercială de 12 etaje.

Transporturile Constanța


Municipiul Constanța este singurul din România deservit de toate căile moderne de transport, respectiv rutier, feroviar, maritim, fluvial si aerian. Transporturile rutiere beneficiază de o rețea de străzi si bulevarde foarte bine pusă la punct și de curând asfaltate integral. Bulevardele lungi și late cu câte 4, 6 sau 8 benzi fac posibil accesul rapid din oricare intrare spre centrul orașului, chiar dacă numărul mașinilor a crescut vertiginos dela an la an, Constanța fiind și din acest punct de vedere pe locul doi după București în privința numărului de mașini noi înmatriculate în primele 8 luni din anul 2007. Din cauza creșterii dramatice a numărului autovehiculelor din interiorul orașului, administrația locală a luat decizia de a desființa în totalitate transportul în comun cu tramvaie. Tramvaiele vor fi înlocuite cu autobuze articulate noi, cu grad de poluare redus, iar în locul șinelor se va construi câte o nouă bandă de circulație rutieră pe fiecare sens. În anul 2003 Constanța a fost primul oraș din România care a înlocuit în totalitate vechile autobuze și troleibuze cu altele noi, unele dintre autobuze fiind dotate cu aer conditionat. Tot în Constanța au fost introduse în transportul în comun pe linia 41, Gara Constanța - Mamaia, autobuze noi supraetajate descoperite (open double decker), marca Volvo, în premieră în România. Cele mai spectaculoase lucrări în infrastructura rutieră se vor realiza anul acesta. Cele două autostrăzi, Autostrada Soarelui, tronsonul Cernavodă - Constanța și Autostrada de Centură Constanța (Ovidiu - Agigea) vor avea un nod de intersectare spectaculos la intrarea vestică a orașului. Va începe construcția drumului express de nord care va lega Constanța de Delta Dunării, acesta adăugându-se celorlalte două drumuri express existente, "E 60" Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu - Constanța și "E 87" Constanța - Mangalia. În privința transportului feroviar dezvoltarea este la fel de spectaculoasă, prin intermediul magistralei 800 Constanța are legături directe pe calea ferată cu București, Mangalia, Tulcea, Buzău dar și alte localitați din țară precum și un terminal ferry-boat la Marea Neagră în portul Constanța Sud. În anul 2009 va fi terminată calea ferată de mare viteză București - Constanța ce va permite scurtarea timpului de deplasare între cele două mari orașe la circa 1h și 30min. Transportul maritim este foarte bine reprezentat prin porturile Constanța Nord și Constanța Sud, ultima linie maritimă înființată fiind Shanghai - Constanța. Transportul fluvial are punctul de plecare din portul Constanța Sud, pe Canalul Dunăre-Marea Neagră, mai departe pe fluviul Dunărea, punctul terminus fiind portul Rotterdam.
Transportul aerian deși nu este la fel de dezvoltat ca în cazul celorlalte căi de transport, este reprezentat prin Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu. Acest aeroport, construit din motive de securitate și zgomot în afara orașului, se află pe teritoriul Zonei Metropolitane Constanța și posedă singura pistă în totalitate betonată din România, în lungime de 3,5 km și capabilă să primească cele mai mari și mai grele aeronave din lume. Pe acest aeroport opereaza în premieră în România, începând din aprilie 2008, cea mai mare companie low cost din lume Ryanair.

Transport public Constanța


Transportul public este deservit de două companii: "Regia Autonomă de transport Constnța"(RATC) și "Grup Media Sud"(GMS).
RATC operează curse interne și extraurbane, în Zona Metropolitană Constanța. Mijloacele de transport folosite sunt autobuze,troleibuze și tramvaie.

Până acum 5 ani, în Constanța existau 5 linii de tramvai. Acum există doar 2: 101 și 102.
Troleibuzele, de asemenea, de la 8 linii au ajuns la doar 2, pe aceeași rută (48 și 48b).
Liniile de troleibuz dar și linia 100 de tramvai au fost înlocuite cu linii de autobuz(în prezent există peste 20 de linii de autobuz).

GMS are în cadrul parcului său de mijloace de transport, doar microbuze. Cu peste 20 de linii, GMS asigură transportul public atât pe principalele artere cât și în zonele greu accesibile.

Transportul turistic oferă următoarele variante:
* Telegondola
* autobuzele supraetajate(pe liniile "Constanța City Tour", "Mamaia Estival" și "Litoral Tour")
* minicarul (pe traseele:Palas-Pelican-Cazino, Cazino-Piațeta Perla și Tabăra Turist-Aqua Magic-Sat Vacanță)
* Trenulețul Copiilor(ce face turul parcului Tăbăcărie,în jurul Lacului)
* Vaporașele(spre Insula Ovidiu,spre Năvodari și în larg.)

Turismul Constanța


Municipiul Constanța posedă o plajă în lungime totală de , precum și cea mai mare și mai renumită stațiune turistică din România, Mamaia. Tot aici există cea mai mare capacitate de cazare din țară, fiind concentrate aproximativ 20 % din locurile de cazare, iar întregul județ Constanța are o capacitate de cazare de 150.000 locuri pe zi în structurile hoteliere, aceasta însemnând 45 % din locurile de cazare ale României. Orașul Constanța are o plajă în lungime de 6 km situată între Portul Tomis și Mamaia, la care se adaugă alți 6 km de plajă din stațiunea Mamaia, exceptând plaja orașului Năvodari din zona Hanul Piraților. Anul 2007 a stabilit un record absolut în ce privește numărul total de turiști sosiți pe Litoral, 1,5 milioane. Numărul de turiști străini a fost de numai 55.000, la mare distanță de recordul absolut de turisti străini sosiți pe litoralul românesc, 600.000 în anul 1975. Dintre atracțiile turistice ale municipiului Constanța se pot aminti: de Istorie Națională și Arheologie, Statuia lui Ovidius, Marea Moschee Mahmud al II-lea, Cazinoul Constanța, Farul Genovez, Edificiul Roman cu Mozaic, Ruinele cetății antice Tomis, Muzeul Marinei Române, Catedrala ortodoxa Sfinții Apostoli Petru și Pavel, Micro-Delta, Parcul arheologic, Tomis Mall, Biserica greacă Schimbarea la Față, Delfinariul, Muzeul de Artă Populară, Acvariul, Biserica romano-catolică Sfântul Anton, Parcul Tăbăcărie, Planetariul, Satul de vacanță, Complexul comercial Tom & Carrefour, Farul, "Turul Constanței" cu autobuzele cu etaj descoperite, Portul Tomis, Cazinoul Mamaia cu fântânile arteziene, Telegondola Mamaia, Biserica din lemn Sf. Mare Mucenic Mina, Insula Ovidiu, Muzeul de Artă, Fântâna Cinetică, Parcul acvatic Aqua Magic. Începând cu anul 2007 municipiul Constanța organizează în stațiunea Mamaia două etape de campionate mondiale de formula 1, "Class One Romanian Grand Prix", formula 1 pe apă și "Aero Grand Prix Constanța", formula 1 în aer.

Shopping-ul & Timpul liber Constanța


Petrecerea timpului liber pe plajă este principalul avantaj dat de poziționarea orașului pe litoralul Mării Negre. Desigur, acest lucru se poate face numai în lunile de vară. Shopping-ul (mersul la cumpărături) este un alt prilej de petrecere al timpului liber, indiferent de statutul de turist sau de localnic. Spațiile comerciale din Constanța erau în anul 2007 duble în mp, raportat la 1.000 de locuitori, față de București, iar în 2010 Constanța va fi liderul absolut din România cu 812 mp pentru 1.000 de locuitori, în comparație cu București sau Cluj Napoca care vor avea 353 mp, respectiv 456 mp la 1.000 de locuitori. Principala arteră comercială a orașului este str. Ștefan cel Mare. Această arteră comercial-pietonală se află în zona centrală, nu departe de cartierul Peninsular și este încadrată de o mulțime de centre comerciale medii ca mărime, mici magazine de suveniruri și restaurante. Tot aici se află "Tomis Mall", emblema comercială a orașului, o clădire extinsă pe 10 niveluri (inclusiv parcarea subterană, cinematografele și terasa), unde se pot întâlni cele mai prestigioase branduri comerciale, situate într-un spațiu de lux rafinat, precum și baruri și restaurante, un Cityplex format din 4 săli de cinema, locuri de joacă pentru copii și altele. În prezent se construiește un nou corp pentru mărirea spațiului comercial. Cel mai mare centru comercial din Constanța se află în extremitatea nordică a orașului, pe bulevardul Tomis și se numește ""Tom"". Acesta cuprinde galerii comerciale, restaurante, hypermarket-ul Carrefour si BricoStore. În extremitatea sudică, pe șoseaua Mangaliei, se află un alt centru comercial important realizat pe două niveluri, care se numește "Real". Acesta cuprinde galerii comerciale, un hypermarket, Metro 2, precum și Praktiker. De un bun renume în rândul localnicilor, dar și al turiștilor, se bucură Doraly Mall. Situat în sudul orașului pe șoseaua Mangaliei, în cartierul Km 4-5, acest centru comercial a fost reconstruit pe două niveluri și extins în anul 2007. Deși nu se încadrează întrutotul cu conceptul american de "mall", lipsindu-i "entertainment-ul", are galeriile comerciale si food court-ul amplasate într-un spațiu modern și prietenos, iar raportul excelent calitate-preț îl face foarte căutat. Dintre celelalte centre comerciale importante se pot aminti: Kaufland, Metro 1, Selgros, Profi, Marvimex, Penny Market, Brick, Mega Image, Billa, Interex. În cursul anului 2008 și al anului 2009, se vor deschide patru noi mall-uri, fiecare cu o mare suprafață comercială și anume : "City Park Mall", "Trident Plaza Mall", "Shopping Park Mall" și "Polus Center Mall", trei dintre ele vor avea incluse hypermarket-urile Spar, Auchan și Carrefour 2. În cursul anului 2008 va începe construcția hypermarket-ului Cora. De asemenea, la intrarea în stațiunea Mamaia se va finaliza "Pavilionul Expozițional" care va ameliora într-o anumită măsură lipsa spațiilor expoziționale, Constanța fiind în acest moment cea mai căutată destinație a expozanților, după București. Alte locuri pentru petrecerea timpului liber sunt parcurile, sălile de sport, de bowling, de cinematograf, de teatru, stadioanele, patinoarele, casinourile, muzeele sau promenada de pe faleza Cazinoului, Constanța fiind foarte bine reprezentată în fiecare din aceste locuri.

Flora si fauna Constanța


În vederea consolidării falezelor și fixarea nisipurilor pe plaje au fost plantate specii de arbuști. Pe solurile sărătoase, de-a lungul zonei nordice a litoralului, apare o vegetație halofila (de sărături).

În zona litorală și dunăreană a limanurilor cu apă dulce, pe depozite lacustre, se conturează biotopul marginal palustru, în care vegetația este predominant hidrofilă.
Într-o strânsă legătură cu răspândirea solurilor și vegetației întâlnim o varietate foarte mare de viețuitoare.

În regiunea de stepă, cea mai extinsă în limitele județului Constanța, fauna prezentă se caracterizează printr-un mare număr de păsări și rozătoare care-și găsesc hrana din belșug.
Printre speciile caracteristice stepei din județul Constanța se numără popândăul, cel mai dăunător și iepurele, vânat bine apreciat. Se mai întâlnesc în număr mare orbetele mic, șoarecele de câmp și șobolanul cenușiu. Dintre animalele carnivore putem aminti dihorul de stepă, dihorul pătat, grivanul, șarpele rău. Reptilele sunt reprezentate prin gușterul vărgat, șopârla de stepă și broasca țestoasă dobrogeană.

Dintre păsări amintim: potârnichea, graurul, coțofana, uliul porumbar, uliul șerpar, prepelița și ciocârlia.

În lacurile din lungul litoralului și pe malul Dunării sunt întâlnite frecvent exemplare de: șarpe de apă, pești importanți pentru pescuit (caras, crap, biban, șalău) și numeroase păsări: chiriachițe, pescăruși, cormorani, stârci cufundaci, fugaci, gâște, majoritatea oaspeți de primăvară.
Pe nisipurile maritime fauna este reprezentată prin numeroase cochilifere (scoici japoneze, scoici albe, midii, stridii).

Se întâlnesc, in Marea Neagra, forme proprii ca familia sturionilor, formele mediteraneene - scrumbia albastră, iar la gurile de vărsare ale fluviilor forme de apă dulce (gingirica). Frecvent pot fi întalnite forme interesante cum sunt calul de mare, pisica de mare, unele specii de delfin (porcul de mare), un mic rechin (câinele de mare) și mai rar foca din Marea Neagră. Flora este alcatuită din alge verzi, rosși și brune și se dezvoltă până la adâncimea de 75-80 m până unde pătrunde lumina soarelui.

Clima Constanța


Clima județului Constanța evoluează pe fondul general al climatului temperat continental, prezentând anumite particularități legate de poziția geografică și de componentele fizico-geografice ale teritoriului.
Existența Mării Negre și a fluviului Dunărea, cu o permanentă evaporare a apei, asigură umiditatea aerului și totodată provoacă reglarea încălzirii acestuia.
Temperaturile medii anuale se înscriu cu valori superioare mediei pe țară -11,20C la Mangalia și 11,20C la Murfatlar - iar în jumătatea central-nordică a teritoriului valorile nu scad sub 10C.
Temperaturile minime absolute înregistrate în județul Constanța au fost de -25C la Constanța la 10 februarie 1929, -33,10C la Basarabi (Murfatlar) la 25 ianuarie 1954 și -25,20C la Mangalia la 25 ianuarie 1942.
Temperaturile maxime absolute înregistrate au fost de +43C la Cernavodă la 31 iulie 1985, +41la Basarabi la 20 august 1945, +38,50C la Constanța la 10 august 1927 și +36C la Mangalia la 25 mai 1950.
Vânturile sunt determinate de circulația general atmosferică și condițiile geografice locale. Caracteristice zonei sunt brizele de zi și de noapte.

Istoric Constanța


"Articol principal - Istoria Constanței"

Fondarea orașului Constanța


Constanța a fost fondat în urma colonizării grecești a Pontului Euxin de către coloniști milezieni în secolele VII-V î.C., sub numele de Tomis: "tăietura" în greacă. O legendă afirmă că Iason și argonauții săi ar fi poposit aici dupa ce furaseră "Lâna de Aur", urmăriți de flota regelui Colhidei, Aetos, și ar fi tăiat bucăți pe fiul acestuia, până atunci ținut ostatec la bord, pentru a-l obliga pe rege să caute și adune bucățile în vederea ceremoniei funerare, dând astfel argonauților timpul necesar pentru a fugi spre Bosfor. Dar arheologii socotesc mai verosimil ca "tăietura" (din linia țărmului) să fi desemnat mai degrabă portul antic, azi submers, în fața Cazinoului.

Milezienii au găsit pe aceste locuri o așezare getică, noul oraș ajungând la nivelul unui "polis" de abia în secolul IV-III î.C. Port folosit de greci pentru comerțul cu locuitorii acestor regiuni (daci, sciți și celți), Tomis înflorește urbanistic din secolul III î.C. Fiindcă nivelul mărilor s-a ridicat cu aproximativ 2 m în două mii de ani, o parte din fostul oraș antic este astazi acoperită de apele mării, în dreptul Cazinoului. Începând cu secolul I î.C., Tomisul intră în vizorul romanilor, care devin stăpânii acestor meleaguri din sec I d.C.

În acest timp, mai precis între anii 8-17 d.C. și-a găsit exilul poetul roman Ovidiu (Publius Ovidius Naso) care și-a petrecut aici ultimii opt ani din viață. Orașul rezistă vremurilor tulburi din secolele III-IV d.C., secole presărate de numeroase invazii gotice, scitice și hunice, și devine reședința provinciei Sciției mici (Scythia Minor).

Rădăcini culturale Constanța


Tomisul epocii romano-bizantine este un important centru religios creștin, creștinism cu origine apostolică datorat sfântului apostol Andrei. În această perioadă, confruntată cu numeroase invazii barbare, (hunii, slavii, bulgarii, pecenegii, cumanii, tătarii și turcii), portul Tomis este numit în izvoarele bizantine și italiene Constantia, denumire dată de Constantin cel Mare (274-337) în onoarea surorii sale Constantia, în timp ce în izvoarele istoriografice turcice timpurii așezarea e numită "Ak-Kermend" iar în cele slave "Bessigrad" ("cetatea pecenegilor"). După ce în secolele X-XIII a fost un important port, mai ales sub influența genovezilor, care construiesc aici un Far Genovez, din sec. XV până la sfârșitul sec. XIX (1877) , Constanța intră în componența Imperiului Otoman, în cadrul căruia populația scade iar așezarea devine un sat de pescari greci și turci, simplă escală între gurile Dunării și Istanbul în caz de furtună, cu câțiva negustori armeni, greci si turci trecut pe unele hărți sub numele Eski-pargana

Prin Tratatul preliminar de la San Stefano (19 februarie/3 martie 1878), încheiat în urma războiului româno-ruso-turc din anul 1877, Rusia a cerut Turciei, împotriva voinței marilor puteri europene și a României, ca, pentru despăgubirile de război care se cifrau la 410 milioane ruble, să i se cedeze și sandjacul Tulcei (districtele Chilia, Sulina, Mahmudia, Isaccea, Tulcea, Măcin, Babadag, Hârșova, Constanța și Medgidia), insulele Deltei Dunării, precum și Insula Șerpilor. Ulterior Rusia își exprimă dorința de a le schimba cu România pe partea din Basarabia (județele Cahul și Izmail), mărginită la sud prin talvegul Chiliei până la gura de vărsare a brațului Stambul (art. 19, alin. a-d, a).

Tratatul de la Berlin din 13 iulie 1878 a confirmat retrocedarea către Rusia a sudului Basarabiei (cele două județe parte din Principatul Moldovei în anul 1856), mărginit la vest de talvegul Prutului, la sud de talvegul brațului Chilia și de vărsarea brațului Stambul. Prin art. 45, sudul Dobrogei la est de Silistra până la Yilanlîk, la sud de Mangalia, erau reunite României (frontiera actuală). De asemenea, la art. 46 se preciza că “Atât insulele formând Delta Dunării, cât și Insula Șerpilor și sandjacul Tulcei sunt adăugate României” (art. 45 si 46, Anexa 1).

Dezvoltarea economiei Constanța


În urma Războiului de independență din 1877-1878, la Congresul de la Berlin, provincia dintre Dunăre și Marea Neagră a revenit României. Prin aceasta a început dezvoltarea urbanistică a Constanței și a Dobrogei în general. Totodată au fost luate măsuri de românizare a provinciei, locuită la acea vreme în majoritate de turci și de tătari. După construirea Podului de la Cernavodă între 1890-1895, de către Anghel Saligny, s-au pus bazele Serviciul Maritm Român și s-au deschis linii maritime către Istanbul. Portul se dezvoltă între 1895-1909, Serviciul maritim Român având linii către Constantinopol, Pireu, sau chiar Rotterdam. După perioada nefastă a Primului Război Mondial, Constanța prin portul său devine cea mai mare concentrare de forță de muncă, 70% din traficul maritim tranzitând portul.
În 1910 populația era de 12.725, din care doar jumătate erau români, în oraș trăind în continuare importante comunități de turci, armeni, evrei, bulgari și greci. La ultimul recensământ, în Constanța locuiau peste 310.000 de persoane, majoritatea fiind români. Minorități importante sunt turcii, tătarii, armenii și grecii.

Monumente și muzee Constanța


*Muzeul de Istorie Națională și Arheologie
*Marea moschee din Constanța

*Farul Genovez este situat pe faleza din Constanța și a fost construit între 1856 - 1860 de inginerul francez de origine armeană Artin Aslan, pe locul unui mai vechi far atestat într-o litografie din anul 1822.
*Statuia lui Ovidiu executată de sculptorul italian Ettore Ferrari, 1887
*Copia “Statuii Lupoaicei” (“Lupa Capitolina”), simbolul latinității poporului român.
*Bustul lui Mihai Eminescu
*Acvariul
*Cazinoul
*Muzeul Național de Istorie și Arheologie
*Muzeul Marinei
*Mozaicul Roman
*Muzeul de sculptură Ion Jalea
*Complexul muzeal de Științe ale Naturii (include: Delfinariul, Muzeul Mării, Observatorul Astronomic, Planetariul, Microrezervația de Animale și Voliera de Păsări Exotice și Decorative)
*Muzeul de Artă Populară
*Muzeul Portului Constanța
*Muzeul de Artă, Constanța
*Biserica de Lemn
*Catedrala, Constanța
*Portul Tomis
*Farul Nou
*Biserica Greacă
*Sinagoga
*Teatrul Fantasio ctitorit in 1927 de catre Demostene Tranulis.

Evenimente Constanța


* 4200 î.Hr.-3700 î.Hr. - Primele așezări umane, din neolitic, atestate de descoperirile de la Hamangia.
* 2500 î.Hr. - Este fondat Tomis de către coloniștii greci din Milet.
* 657 î.Hr. - Negustorii eleni intemeiaza cunoscutele apoikiai (colonii) la Histria, in anul celei de-a XXXI -a Olimpiade, la Callatis (Mangalia), la Tomis și in alte puncte litorale favorabile lor.
* 260 î.Hr. - Un eveniment, relatat de istoricul Memnon din Heracleea Pontica, atestă importanța "Tomisului", disputat pe de-o parte de Histria și Callatis, coalizate, pe de alta de Bizanț.
* 72 î.Hr.-71 î.Hr. - Guvernatorul Macedoniei, Marcus Terentuis Verro Lucullus, realizează o expediție pe țărmul vest-pontic, stabilind aici garnizoane romane.
* 62 î.Hr.-61 î.Hr. - Răsculații greci îi înfruntă pe romani sub zidurile Histriei. Aici, proconsulul Macedoniei, C. Antonius Hybrida, cunoaște poate cea mai rușinoasă înfrângere suferită cândva de un general roman.
* 55 î.Hr.-54 î.Hr. - Burebista reușește să integreze statul sau în toate cetățile vest-pontice, de la Olbia în nord (la gurile Bugului), până la Apollonia (Sozopol) în sud (în Bulgaria).
* 29 î.Hr.-28 î.Hr. - O invazie a dacilor și bastarnilor în sudul Dunării este respinsă de proconsulul Macedoniei, Marcus Licinius Crassus.
* 9-17 - Fiu al Sulmonei, poetul Ovidiu își va afla la Tomis a doua patrie.
* 170 - Pacea romana va fi tulburată, însă, de atacurile costobocilor și, la mijlocul secolului următor, de incursiunile războinice ale geților, în alianță cu carpii, cum aflăm în Zosimos.
* 270 - Se fac eforturi pentru refacerea zidului de apărare.
* 369 - A fost sacrificat episcopul Betranion (Vetranion) care, în conflict cu împăratul Valens, apără acerb creștinismul.
* 381 - A fost sacrificat episcopul Cherontius (Terentius), la Sinodul II ecumenic
* 585 - Atacurile slavilor, cutrigurilor și avarilor, sunt urmate de pătrunderile, pe uscat și pe apă în peisajul tomitan.
* 679 - Bulgarii veniți la Gurile Dunării de la Don, înfrâng oștile lui Constantin IV Pogonatul (668-685) și, sub conducătorul lor Asparuh sau Isperih, întemeiează Bulgaria Dunăreană, cu capitala la Pliska (mai era o Bulgarie pe Volga, fiindcă alte cete porniseră spre Nord). Bulgaria Dunăreană nu era un stat slav ca cea de astăzi, ci un stat multinațional cu Slavoni, Români, Greci și Albanezi, care se întindea de la Marea Adriatică la Marea Neagră și de la Tisa și Nistru până în Macedonia.
* 978-1020 - Bulgarii sunt înfrânți de oștile lui Vasile Bulgarohtonul ("ucigașul de Bulgari"): partea sud-Dunăreană a statului, cu Constanța, reintră in componența Imperiului Roman de răsărit, în timp ce partea nord-Dunăreană trece sub influența Ungariei.
* 1318 - În cel mai vechi portulan cunoscut, acela al lui Petro Visconti, se află înscrisă și Constanza
* 1374 - Dobrogea este un despotat independent, care se întinde de la Silistra spre nord până la gurile Nistrului și spre sud până la capul Haemos (Emineh) la sud de Varna. Capitala este la Dobrici (azi în Bulgaria). Menționat în confruntare cu genovezii, Dobrotici-Vodă, a cărui cetate principală era la capul Caliacra, se consideră "protectorul porturilor de la Mare și Dunăre".
* 1388-1390 - În cursul confruntărilor, atât succesorul lui Dobrotici, Ivanko, cât și țarul Sisman, de la Vidin, pier în luptă. Dobrogea trece sub stăpânirea lui Mircea cel Bătrân. Exarhul de la Vicina (Isaccea sau Tulcea de azi) devine Mitropolitul Tării Românești.
* 1417-1419 - Companiile otomane în Dobrogea, cu tot caracterul lor de expansiune brutală, n-au asigurat stabilitatea administrației turcești aici.
* 1476 - Mehmed al II-lea traversează Dobrogea (Dobriç-Ili), conform izvoarelor turcești, "fără rezistență".
* 1484 - Ultimele puncte de opoziție, cetățile lui Stefan cel Mare "Chilia" și "Cetatea Albă", aflate la Nordul Dobrogei sunt cucerite de Baiazid al II-lea. Zona, depopulată, conține încă destui creștini pentru a fi încadrată în exarhia Proilavei cu sediul la Brăila, dar primește mulți coloniști tătari și turci.
* 1585 - Călugărul italian Mancinelli descrie Constanța ca pe "un catun, unde fusese pe vremuri frumosul oraș Constantia, printre ale cărui ruine un oarecare turc bogat, cautand comori, pusese sa se sape sub lespezile de marmura".
* 1822 - 1828 turcii ridică fortificații pe faleza înaltă a orașului, favorizați de poziția strategică și de existența vechilor ziduri din antichitate;
* 1829 în urma păcii de la Adrianopole, armatele rusești în retragere, dinamitează fortificațiile Constanței, distrugând și o mare parte din oraș;
* 1860 se inaugurează linia ferată care unea Cernavodă de Constanța, construită de societatea britanică "Danube and Black Sea Railway Co. Ltd."
* 14/15 noiembrie 1878 - instalarea administrației românești în Dobrogea.
* 1887 - Inaugurarea statuii lui Ovidiu, executată de sculptorul italian Ettore Ferrari.
* 1895 - Este inaugurat podul Fetești-Cernavodă-Constanța, care a fost construit după planul inginerului Anghel Saligny.
* 1897 - Se creează Cercul literar "Ovidius", cu participarea publicistului Petru Vulcan.
* 1896-1909 - Portul trebuia redimensionat, adaptat noilor cerințe, mai mari, mai complexe, mai apropiat de inimă și de nevoile României neatarnate. Se pune piatra fundamentală a portului în prezența Regelui Carol I.
* 1910 - Se organizează turnee artistice cu participarea unor mari actori: Matei Millo, I.D. Ionescu, C. Nottara, P. Liciu, N. Leonard, Aristizza Romanescu, Gr. Manolescu cu spectacole la sala Elpis și Cazinou.
* 8 februarie 1916 - George Enescu își începe seria concertelor la Constanța.
 
 
Stema orașului Constanța
Stema orasului Constanța
 
Harta rutieră a orașului Constanța


Hoteluri din Constanța

Vedere din satelit a orașului Constanța


Cazare in Constanța

Contribuie la dezvoltarea paginii localitatii Constanța